علت کاهش قیمت آهن چیست؟ بررسی قیمت میلگرد

Wiki Article


آهن چیست؟ انواع و کاربردهای آهن
آهن چیست؟
آهن جامدی است که در گروه 8 جدول تناوبی قرار دارد و جزء فلزات طبقه بندی می شود. نوع خالص آهن که از همه فلزات فراوانتر است، هنگام قرار گرفتن در معرض هوا، رطوبت و دمای بالا به سرعت زنگ می زند. آهن (فلز - آهن) چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین است و عموماً اعتقاد بر این است که بیشتر هسته زمین از آهن ساخته شده است. نتایج آزمایشات نشان می دهد که علاوه بر زمین، خورشید و ستاره ها آهن زیادی دارند. اگر می خواهید خواص آهن را بدانید باید بگوییم که این فلز برای بقای موجودات زنده بسیار مهم است. برای مثال، در گیاهان، آهن کلروفیل تولید می کند و در حیوانات بخشی از هموگلوبین (پروتئینی که در خون یافت می شود و اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن می رساند) است.

آهن چیست؟
آهن چیست؟
به گفته انجمن سلطنتی شیمی، حدود 90 درصد از تمام فلزات استخراج شده امروزه آهن است. بیشتر این آهن برای ساخت فولاد که آلیاژی از آهن و کربن است استفاده می شود. فولاد در ساخت و ساز و صنایع ساختمان سازی برای تولید موادی مانند بتن مسلح استفاده می شود. فولاد ضد زنگ حدود 10 درصد کروم دارد و مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. (برای اطلاعات بیشتر به استیل چیست مراجعه کنید؟) از این فولاد برای ساخت ظروف آشپزخانه، لوازم و ظروف مانند تابه های استیل استفاده می شود. در اینجا به برخی از ویژگی های آهن اشاره می کنیم:

تعداد اتمی یا تعداد پروتون های هسته آهن: 26
نماد اتمی در جدول تناوبی: Fe
وزن اتمی یا جرم اتمی متوسط: 55845
چگالی: 7874 گرم بر سانتی متر مکعب
اتو در دمای اتاق: جامد
نقطه ذوب: 1.538 درجه سانتیگراد
نقطه جوش: 2.861 درجه سانتیگراد
تعداد ایزوتوپ ها: 33. ایزوتوپ های پایدار: 4
رایج ترین ایزوتوپ ها: iron_56، فرکانس طبیعی: 91.754%
تاریخچه آهن
برای اینکه بفهمید آهن چیست، باید درباره تاریخچه آن بیشتر بدانید. باستان شناسان معتقدند که بشر بیش از 5000 سال است که از آهن استفاده می کند. در واقع، معلوم شد که برخی از قدیمی ترین آهن های شناخته شده برای انسان به معنای واقعی کلمه از آسمان سقوط کرده است. در سال 2013، مطالعه قطعات آهنی به دست آمده از مصر باستان نشان داد که قدمت این قطعات به حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. همچنین مشخص شده است که این قطعات از شهاب سنگ های آهنی ساخته شده اند. آهن حتی چندین بار در کتاب مقدس مسیحیان ذکر شده است.

تاریخچه آهن
تاریخچه آهن
کاربرد آهن
آهن بیشتر از مواد معدنی مانند هماتیت و مگنتیت به دست می آید. البته از مواد معدنی تاکونیت، لیمونیت و سیدریت می توان به میزان کمتری آهن را استخراج کرد. آهن نیز یک عنصر مهم در رژیم غذایی ما است. کمبود آهن یکی از رایج ترین انواع کمبودهای تغذیه ای است که می تواند منجر به مشکلاتی مانند کم خونی و خستگی شود. این علائم بر توانایی بزرگسالان برای شرکت در فعالیت بدنی تأثیر می گذارد. کمبود آهن در نوجوانان می تواند منجر به اختلال در حافظه و سایر عملکردهای ذهنی شود.

کاربرد آهن
کاربرد آهن
آهن علاوه بر نقش مهمی که در تغذیه ایفا می کند، می تواند در صنایع مختلف نیز استفاده شود. در زیر می توانید سایر کاربردهای آهن را بیابید:

از آهن در ساخت فولاد استفاده می شود که در صنایعی مانند عمران کاربرد فراوانی دارد و اغلب برای ساخت تیرآهن، بتن مسلح و ... استفاده می شود.
از آهن برای ساخت فولادهای آلیاژی مانند فولادهای کربنی با افزودنی هایی مانند نیکل، کروم، وانادیم، تنگستن و منگنز استفاده می شود.
از این آلیاژها برای ساخت پل، برج برق، زنجیر دوچرخه، ابزار برش و لوله تفنگ استفاده می شود.
چدن که نوعی آهن است و دارای 3/5 درصد کربن است برای ساخت لوله، شیرآلات و پمپ ها استفاده می شود.
از کاتالیزورهای آهن نیز در فرآیند هابر برای تولید آمونیاک استفاده می شود.
از آهن و آلیاژهای آن می توان برای ساخت آهن ربا استفاده کرد.
(برای خرید و بررسی قیمت تیرآهن https://ahanamn.com/ را ببینید)

Report this wiki page